Activiteiten

Werken in projecten

Kom je ook bij ons op school?

Projecten

Op de Wilgenhoek werken vanuit de werelorientatie. Dit betekent dat we leren door middel van projecten uit het echte leven. Denk hierbij aan de projecten over de ruimte of het menselijk lichaam.

We halen het echte leven binnen. Daarbij gaat het met name om het nieuwsgierig worden, het leren hoe je moet leren en het zelf kritisch leren denken. Hieronder staan foto's van onze verschillende projecten die aan bod zijn gekomen. 


Schoolkamp

Als afsluiting van 8 jaar Wilgenhoek gaan we met alle leerlingen van schooljaar 8 op kamp naar Ameland. Een fantastische ervaring voor alle leerlingen (en stamgroepleiders), want veruit het meeste doen alle leerlingen zelf. Ook de kinderen van groep 3 tot en met 8 gaan in september met elkaar drie dagen op kamp.

Bekijk eens onze  kampsite voor foto's en informatie over ons jaarlijkse kamp voor groep 3 tot en met 8.


Kinderraad

Vanuit ons pedagogisch beleid hecht Jenaplanschool De Wilgenhoek een groot belang aan kinderparticipatie. Wij willen kinderen motiveren om te leren dat zij via goede, open communicatie veel kunnen bereiken. Kinderen worden daardoor gestimuleerd zich verbaal te uiten. Zo versterkt kinderparticipatie de eigenwaarde, er wordt naar hen geluisterd! In de kinderraad moeten zij leren de mening van hun stamgroepgenootjes te verwoorden. Kinderen leren te luisteren naar elkaar en elkaars mening te respecteren. De kinderen weten uiteindelijk het beste hoe plezierig het is op De Wilgenhoek. Maar zij weten ook wat er moet veranderen en hoe zij het liefst willen leren. Op De Wilgenhoek willen wij graag naar ze luisteren.

De belangrijkste doelstellingen van onze school t.a.v. de kinderraad zijn:

· De kinderen worden gestimuleerd na te denken over en zich in te zetten voor de school.

· Ze leren zo [beter] om te gaan met democratie, zelfstandig denken, opkomen voor hun rechten/belangen, en te uiten wat er in hun omgaat.

· De school draait om de kinderen. Het is belangrijk om te weten wat er in de kinderen omgaat, te luisteren naar wat er speelt en er vervolgens met elkaar mee aan het werk te gaan.

· Als aanvulling op de ideeën die het team lanceert hebben kinderen vaak een frisse en originele kijk op zaken.

· kinderen leren door mee te doen in een raad dat ze iets in hun directe omgeving kunnen veranderen.

· De kinderen doen ervaring op met vergaderen. Ze praten en denken mee over een onderwerp, ze leren onbelangrijke informatie te zeven, te bemiddelen, leiding te geven, te notuleren, samen te werken, verantwoordelijkheid te dragen, etc.

Hoe functioneert de kinderraad op De Wilgenhoek?

Aan het begin van het nieuwe schooljaar wordt een nieuwe samenstelling van de raad gekozen. Kinderen stellen zichzelf verkiesbaar. Hier gaat mogelijk een verkiezingscampagne aan vooraf in de Stamgroep. Tijdens de eerste vergadering worden vergadertechnieken geoefend. De kinderen in de kinderraad kiezen een voorzitter en een notulist. De notulist zorgt ervoor dat de notulen 1 week na vergadering bij de voorzitter is zodat de voorzitter zich kan voorbereiden op de volgende vergadering.

De kinderraad vergadert gedurende het schooljaar eenmaal per 2 maanden, maximaal een uur. Directie of stamgroepleerkracht coördineert/structureert de vergadering en begeleidt de uitwerking van de besluiten. Voorafgaand aan de vergadering vraagt de kinderraad aan alle stamgroepen of ze punten in willen brengen in de kinderraad. Voorafgaand aan de vergadering wordt van de leden verwacht dat ze wat voorwerk in de stamgroep verrichten. Dit om even de pijlen of er recente zaken spelen in de stamgroep. Ze kunnen ook op school aangesproken worden in hun functie en maken daaruit voortkomend een aantekening voor de volgende vergadering. De ideeën/ opmerkingen worden besproken. Elke maand wordt een voorstel gedaan ten aanzien van een punt dat de raad wil gaan aanpakken.

In de vergadering wordt gezorgd dat: *Alle punten op de agenda worden afgewerkt. *Iedereen aan het woord komt en dat er goed geluisterd wordt naar elkaar. *Onderwerpen en oplossingen reëel uitvoerbaar moeten kunnen zijn. *Iedereen hier op school gerespecteerd wordt.

Er ook stukken door het team, of MR of van de oudervereniging ingevoerd kunnen worden. Er worden afspraken gemaakt en er wordt een verslag van de vergadering gemaakt met behulp van een “doe briefje”. Hierin wordt vastgelegd wie wat doet voor de volgende keer, bijv: verslag maakt, informatie uit midden- en onderbouw haalt, kopiëren. Vervolgens is het de bedoeling dat de leden de resultaten weer terugkoppelen naar hun achterban en de meningen polsen. Op deze wijze kan de kinderraad het schoolteam, de directeur, de ouder en medezeggenschapsraad gevraagd en ongevraagd advies geven. Dit ten aanzien van eigen punten en punten die door de directie/stamgroepleerkracht worden ingebracht. Verder kunnen brieven/verzoeken naar het bestuur, wethouders van de gemeente, etc. worden gestuurd. De voorstellen/besluiten die de kinderraad doet, worden naar de directeur teruggekoppeld en vormen een terugkerend agendapunt van het teamoverleg. De voorstellen zullen over het algemeen gaan over voorzieningen binnen de school, [toiletten, fietsenstalling, gezellig maken van de school, schoolplein, etc.} waarbij de oplossing natuurlijk ook financieel haalbaar moet zijn.

Educatieve excursies

Leuke en leerzame dingen doen buiten het schoolgebouw. Ook dat hoort erbij. Hieronder kun je een aantal uitjes bekijken. Deze uitjes zijn mogelijk door voldoende ouderbetrokkenheid.

Bezoek aan de imker 

Schaatsen in Leerdam 

Appels plukken